Ca 1300 meter under markytan i Kiruna har LKAB öppnat sin nya huvudnivå, KUJ 1365.
Den brutna malmen transporteras från sina bergfickor till krossanläggningarna med hjälp av fjärrmanövrerade malmtåg på ett järnvägssystem som omfattar ca 14 500 m spår. Spårsystemet under jord omfattar även vagn- och lokverkstäder, tappgrupper och tömningslägen.
Totalt 37 växlar ser till att malmtågen levererar malmen från rätt tappgrupp till det tömningsläge som betjänar den krosskedja som ska bearbeta malmen och slutligen frakta upp den till markytan. Järnvägsloken är eldrivna och spårvidden är samma som ovan jord, dvs 1435 mm.
Bergtekniskt utgjorde den nya huvudnivån en utmaning med höga spänningsnivåer, omfattande och ställvis stora bergutrymmen samt närheten till malmkroppen.
Vårt engagemang:
Hans Kempén, ansvarig för spårprojekteringen
Jan Israelsson, bergteknisk specialist